Sunday 11 September 2011

Kereta dan susut nilai..

Pemilik kereta perlu mengetahui bahawa setiap kenderaan bermotor ada susut nilainya setiap tahun.

secara asasnya 10% setiap tahun. contoh sebuah Nissan Sentra yg berharga 100K. nilainya akan jatuh ke 90K pada tahun kedua. susut 10% tahun ketiga akan jadi 81K. tahun keempat akan jadi 73K. 

walaupun secara asasnya nilai tersebut jatuh 10% setiap tahun, tetapi ia turut dipengaruhi oleh trend semasa pasaran tempatan. bagi kereta2 sejuk seperti Nissan Cefiro atau Volvo S80, kadar susut nilai adalah lebih serius iaitu di antara 15-20%. contoh Volvo S80 harganya 200K. masuk tahun kedua nilainya bakal menurun ke antara 170-180K. 

jika permintaan tinggi tetapi jumlah kereta terhad (demand over supply) maka nilai kereta biasanya tinggi dan konsisten buat beberapa lama. contoh ialah Proton Waja dan Perodua Myvi yg mana di awal pelancaran tempoh tempahan mencecah 8 bulan. 

jika bekalan tinggi dan permintaan makin menurun (supply over demand), maka ia akan turut memberi kesan pada nilai kereta tersebut. contoh yg sama ialah Proton Waja dan Peroda Myvi. nilai Waja jatuh mendadak sebab terlalu banyak on-the road begitu juga dgn Perodua Myvi di mana tempoh tempahan hanya lebih kurang 2 bulan sahaja.

No comments:

Post a Comment